subota 15. novembar 2008.
RSS
• Ljudi i događaji •
Početna > Ljudi i događaji > Avioni za svačiji džep

U KRALJEVU VEĆ GODINU DANA RADI FABRIKA MALIH LETELICA

Avioni za svačiji džep

Od malih nogu sam voleo da letim i ceo život sam maštao i sanjario o nekom letenju. Međutim, nije se moglo jer je moja familija bila siromašna - kaže vlasnik Miodrag Magić

U blizini sportskog aerodroma u Kraljevu nikla je fabrika malih aviona čijih dvadesetak radnika i isto toliko podizvođača ne brinu o tome da li će biti otpušteni u vremenu krize. Oni prave letelice koje koriste bezolovni benzin, troše mnogo manje goriva nego veliki avioni, „pokretljiviji“su i sve traženiji. Za godinu dana iz fabrike je izašao 21 avion iz familije MDžP, tipova „kalima“, „embera“, „tumako“, „tajrona“ i „himbajev“, urađen od delova koji su pristigli iz Kolumbije.

Vlasnik fabrike malih aviona, Miodrag Magić, kaže da se događalo da elementi za letelice koji pristižu iz „Aero Andine“ i koji se prave ručno, ne mogu uvek da „proprate“ narudžbine. U fabrici se nadaju da će posle stvaranja sopstvenog projektnog biroa i kupovine mašina za kompjutersko rezanje aluminijuma i limova, iduće godine preći na sklapanje aviona od delova proizvedenih u Srbiji, po sopstvenim nacrtima.

Zasad će se motori, instrumenti i elise kupovati u inostranstvu, međutim, Magić se nada da će i srpska industrija moći da učestvuje u supstituciji mnogih materijala i elemenata za avione iz Kraljeva.

- Bio sam u Sevojnu da kupim aluminijum kako ga ne bih kupovao u Americi, a verujem da još mnogo toga može da se proizvede kod nas, što je dobro za ekonomiju Srbije - kaže Magić.

U fabriku je do sada investirano mnogo para, a licenca za sklapanje letelica je koštala 292.000 dolara.

- Trebalo je da prođu četiri godine da lokalne vlasti shvate da je priča o fabrici aviona dobra priča, da ne slušaju one koji su tvrdili da mi želimo da im otmemo sportski aerodrom - objašnjava vlasnik fabrike.

U krugu vlada radna atmosfera. Inženjeri i radnici se o mnogim novinama u proizvodnji dogovaraju s vlasnikom, koji prosto ne stiže da posetiocu pokaže nove hale, ogromnu peć za sušenje obojenih delova letelice, uređaje i alate koji prate ovu proizvodnju.

- Od malih nogu sam voleo da letim i ceo život sam maštao i sanjario o nekom letenju. Međutim, nije se moglo jer je moja familija bila siromašna - priča Magić.

Tek kada je prvi novac zaradio u Italiji, počeo je da ga troši na obuku za vožnju helikoptera.

- I dan-danas više volim helikopter, ali on je skuplji i za kupovinu i za održavanje tako da sam se opredelio za izgradnju fabrike lakih aviona.

Magić tvrdi da lake letelice nisu više dostupne samo multimilionerima već sve većem broju kupaca.

- U Italiji danas leti oko 10.000 malih aviona, u Francuskoj 12.500, u Španiji sedam do osam hiljada i sve je veća potražnja za njima, upravo zbog njihove ekonomičnosti i pokretljivosti - priča Magić.

Zanimljivo je da je ovo druga fabrika aviona sagrađena u Kraljevu. U njemu je 1927. godine podignuta prva fabrika aviona koja je proizvodila „brege“ avione za Francuze i „dornijer“ za Nemce, koristeći u početku uvozne delove.

Ključne reči:

Komentari

Vrlo zanimljiv članak, u kome se potkrala mala (štamparska) greška: nije MDžP nego MXP.

Dobro bi bilo da je u članku objavljena adresa prezentacije na vebu, gde bi zainteresovani mogli da saznaju više. Posle par minuta na Google-u, rezultat je bio:

http://aeroeast.net/

S obzirom da su cene u rangu luksuznih automobila (drugim rečima, dosta niže od aviona poznatih proizvođača, sličnih karakteristika), moguće je da će na srpskom tržištu moći da se nađe poneki kupac. U krajnjoj liniji, ovakvi avioni, sa relativno niskom nabavnom cenom i jeftinom eksploatacijom (bezolovni auto-benzin) mogli bi da revitalizuju interesovanje za avijaciju i obuku sportskih pilota. Za mnoge aero-klubove, ova cena mogla bi da bude dostupna i da se relativno brzo isplati kroz obuku pilota.

Ajrodrom ajrokluba u Kraljevu je opasan po okolinu.Ove gedine je bilo sletanje u kukuruz,zar ne,srecom sa laksim posledicama po vlasnika iz Italije i njegovo dete.Zgrade,pumpa,pogoni,fakultet i sta sve ne podignuto je u njegovoj blizini pa i na njemu i on je postao potencijalna opasnost,na zalost! ! Gospodin to sklapanje (avio kit komplet) mara da izmesti jer je rizik ogroman.Znam,koristi prostor,hangare,infrastrukturu i ostalo izgradjeno za ajro klub i to ,on nema.Polako i bice,ako se tim poslom zeli baviti,kako on kaze u svojoj fabrici aviona.."malo"megalomanski al` ajd,Zelim mu napredak,i odelotvorenje Njegovih ideja al` ne na tom mestu,jer ljudski zivoti nemaju cenu!....................................Moj prvi komentar,slcan je ovom,nije objavljen al`o tome odlucuje Urednik.