nedelja 26. avgust 2007.
RSS
• Feljton •
Početna > Feljton > Patrijarhalno vaspitanje

Novi Sad od osnivanja do danaŠnjih dana (15) - MATICA SRPSKA

Patrijarhalno vaspitanje

Pored Nemaca, u Novom Sadu početkom 19. veka ima nešto preko 100 jevrejskih porodica, sa starom sinagogom na današnjem mestu. Tu su i Rusini, koji se češće pominju od 1780. godine. NJih je u to vreme preko 200 duša; to je uglavnom siromašan svet. Madžara u prvi mah još je malo. Oko 1786. zabeleženo ih je 30 bračnih parova; u trećoj deceniji 19. veka počinju se postepeno doseljavati. Ponajviše su kalvini. Naseljavaju se prema uspenskom groblju, i taj kraj, veli Polit, zvao se Kalvinski kraj.

Budući u većini, Srbi, i pored Nemaca, daju gradu svoje obeležje. Oni, po Politu, „dominiraju posedom i inteligencijom“. Jaša Ignjatović beleži o Novom Sadu 1848: „još što mi je palo u oči, što svi srpski govore, jer to je donde kad retkost bila videti varoš koja uopšte nosi srpski tip. Osim Sent Andreje i okolnih mesta, tog tipa donde nisam video. Ne ovom prilikom, već docnije, i to sam primetio da je u Novom Sadu pređe bilo podosta Grka, imali su i svoju crkvu, ali su se pretopili u Srbe.“

Taj svet nosi još u navikama i poslovima crte stare patrijarhalnosti, pa ipak to je već novo doba, i promena načina i stila života u odnosu prema prošlom veku znatna je.

Šams navodi mesta za šetnju i razonodu. Od njih su za Novosađane najpogodniji: pontonski most za sparnih večeri, a zatim kupatilo na sremskoj strani, „krasna, uprvo romantična šetnja do kupatila, koja je u toliko prijatnija ako se, kad opadne voda, može načiniti kraćim putem pored Dunava. Kroz visoko hladovito zelenilo opkole šetača tihi mir i usamljenost, koje prekida samo ljupko biljisanje slavuja.“

„Za mladiće su pre svega vrteška i strelište u Novom Sadu. Tamo se svake nedelje i praznika u popodnevnim časovima mogu posmatrati lepote oba grada, jer onamo odlaze sva namazana i nenamazana lica, prikazujući se u sjaju prirodnom ili veštačkom. U elegantnim modernim haljinama blistaju ukusne dame, a manje otmene lepotice osvrću se za njima, mereći ih zavodljivim pogledom. Mladi galantomi lepršaju kao leptiri oko dražesnih devojaka“.

Tu su, najzad, kavane,“gde se pije kava, punč i slično, i dimi se duvan“, a zatim igranke. Igra se još uvek menuet, pa valcer, koje Šams opisuje sa pesničkom čuvstvitelnošću - a svakako i druge igre one o kojima toliko govori Jaša Ignjatović. Ali, jedan od vidova srpske nacionalne svesti koja se razvija jeste i akcija omladine za uvođenje narodnih igara, u toku četrdesetih godina. To je već omladina Miletićeva naraštaja, ona koja će razvijenih jedara uploviti u Bunu, razočarati se u nju, pa u drugoj polovini 19. veka, posle desetogodišnjeg perioda diktature i ćutanja, politički i duhovno stupiti na čelo naroda.

Na svojim prvim koracima ona je vaspitavana u Novom Sadu, u gimnaziji. Ali pored profesora, nju vaspitava i život grada, s koga puca pogled na Petrovaradin.

Sutra: Revolucionarni preobražaj

Ključne reči: