sreda 21. novembar 2007.
RSS
• Svet •
Početna > Svet > Crni utorak - test za Sarkozijeve nerve

Socijalni bunt u Francuskoj proširio se na javni sektor

Crni utorak - test za Sarkozijeve nerve

Štrajk koji je počeo prošle nedelje do sada je koštao zemlju između 300 i 400 miliona evra dnevno, izjavila je ministar ekonomijeKristin Lagard

Socijalni bunt u Francuskoj juče je dostigao vrhunac štrajkom zaposlenih u javnim službama, koji se nadovezao na štrajk u javnom saobraćaju, koji ulazi u drugu sedmicu. U dvadesetčetvoročasovnu obustavu rada stupilo je 5,2 miliona zaposlenih na fakultetima, u školama, bolnicama, juče nije bilo dnevne štampe, a u štrajku su i radnici pošte i elektrodistribucije, javljaju svetske agencije.

Putnici u vozovima i metroima našli su se juče u istoj situaciji blokade kao i prethodnih dana.

Protestnoj šetnji zaposlenih u javnom sektoru pridružili su se i studenti i srednjoškolci koji štrajkuju protiv Zakona o Univerzitetu. Oni su širom zemlje blokirali pedesetak fakulteta i škola.

Sindikat prosvetnih radnika saopštio je da u štrajku učestvuje oko 65 odsto zaposlenih, kao i da je svaka druga škola u Francuskoj od juče zatvorena, što zadaje glavobolje zaposlenim roditeljima.

Štrajk je pogodio i zdravstvene ustanove.
Kontrolori leta na pariskim aerodromima „Šarl de Gol“ i „Orli“ takođe štrajkuju, pa su česti zastoji, a neki letovi su i otkazani.

ZAMERKE ŠTRAJKAČA

Prosveta - ukidanje radnih mesta, niske plate
Zdravstvo - liberalna politika koja „bolnice pretvara u preduzeća“
Distributeri Štampe - restrukturiranje
Javni saobraćaj - ukidanje penzionih povlastica
Studenti - onemogućavanje siromašnima da studiraju

SARKOZI: FRANCUZI TREBA VIŠE DA RADE

Zajednički svim štrajkačima je strah od smanjenja kupovne moći, što je, prema istraživanjima, glavna preokupacija Francuza.
Sarkozi, koji je svoju kampanju gradio na ovoj temi i obećao sunarodnicima povećanje životnog standarda, na udaru je zbog toga što njegova politika ekonomskih reformi još ne pokazuje rezultate.
Većina Francuza ne podržava razloge za štrajk železničara, ali je i vlada pod pritiskom da što pre pronađe izlaz iz krize. NJeni predstavnici poručuju da neće napraviti ustupke oko spornih reformi, objašnjavajući da je jedini način da se pokrene privreda i poveća kupovna moć ako Francuzi budu radili više nego do sada, kao Amerikanci.

Na kioscima juče nije bilo dnevne štampe, zbog štrajka sindikata distributera koji su solidarni sa pokretom u javnim službama.
I dalje dolazi do zastoja u saobraćaju, ali su oni nešto slabijeg intenziteta nego prethodnih dana. U gradskom saobraćaju nastavljene su gužve na nezadovoljstvo putnika, koji na nekim linijama metroa čekaju i do sat vremena. Na prilazima Parizu kolone vozila su juče ujutro bile duge oko 200 km, a dogodio se i veći broj automobilskih nesreća.

Sindikati javnog saobraćaja i vlada spremaju se da sednu za pregovarački sto, pa se očekuje završetak štrajka u javnom prevozu.
Zahtevi železničara i zaposlenih u javnim službama nisu isti. Dok je štrajk u javnom saobraćaju usmeren protiv reforme penzionog sistema, koja se odnosi na ukidanje povlastica prilikom penzionisanja zbog težih uslova rada u nekim zanimanjima, poput železničara ili zaposlenih u elektrodistribuciji, zaposleni u državnim službama štrajkuju zbog najavljenog ukidanja 23.000 radnih mesta, kao i smanjenja kupovne moći i kvaliteta života.

Ovaj socijalni bunt, koji je juče dostigao svoj vrhunac, i koji su francuski mediji nazvali „crnim utorkom“, predstavlja prvi pravi izazov za predsednika Nikolu Sarkozija otkad je izabran u maju, i njegove reforme. Kako prenosi Bi-Bi-Si, „medeni mesec se završio“.

„Ova nedelja je odlučujuća za svakoga“, predvideo je u nedelju ministar rada Ksavije Bertran, koji se sprema da pregovara sa sindikatima.

Ministar ekonomije Kristin Lagard izjavila je da je štrajk koji je počeo prošle nedelje do sada koštao zemlju između 300 i 400 miliona evra dnevno.

Ključne reči: