ponedeljak 20. avgust 2007.
RSS
• Hronika •
Početna > Hronika > Putevi kao ratišta

U saobraćajnim nesrećama u Srbiji godišnje pogine više od 1.000 ljudi

Putevi kao ratišta

Procenjuje se da je naša zemlja od 1991. godine u udesima izgubila oko 13 milijardi dolara, što predstavlja procenjenu vrednost ukupne mreže magistralnih i regionalnih puteva

BEOGRAD - Uprkos stalnim upozorenjima policije i stručne javnosti na oprez pri vožnji u Srbiji se ne smanjuje broj saobraćajnih nesreća - samo u toku jednog dana, prema podacima Uprave saobraćajne policije, u Srbiji se dogodilo 155 saobraćajnih nesreća u kojima je poginulo pet osoba, a 56 povređeno.
Na tragičan bilans na našim putevima upozorio je nedavno Srpski komitet za bezbednost saobraćaja i pozvao je vladu i Skupštinu da po hitnom postupku usvoje novi Zakon o bezbednosti saobraćaja.
Prema oceni komiteta, usvajanjem novog zakona, napisanom po uzoru na zakone EU, u Srbiji bi svake godine bilo spaseno najmanje 100 života.

„Novog zakona nama ni u najavi, a Srbiji je u saobraćaju samo ove godine poginulo više od 400 ljudi, što je 30 odsto više nego u istom periodu 2006. godine“, upozorio je u Srpski komitet za bezbednost saobraćaja.
Prema podacima Ministarstva za infrastrukturu Srbije, godišnje u saobraćajnim nesrećama pogine oko 1.000 ljudi, a 17.000 bude povređeno, dok troškovi države zbog posledica udesa godišnje dosežu i do milijardu evra.

ZA SEDAM MESECI POGINULO 550 LJUDI

U Srbiji je, u sedam meseci ove godine u 38.352 saobraćajne nesreće poginulo 550 ljudi, dok je 12.444 povređeno, rečeno je Tanjugu u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
U policiji, ukazujući da je prekoračenje brzine prvo na listi razloga zbog kojih dolazi do nesreća u saobraćaju. Zatim slede neustupanje prvenstva prolaza, nepropisno preticanje i obilaženja, nepropisno zaustavljanje i parkiranje, ali i nepoštovanje propisa od strane pešaka.
Prema navodima MUP, saobraćajna policija permanentno preduzima mere u operativnoj kontroli saobraćaja i na otkrivanju i sankcionisanju saobraćajnih prekršaja.
U sedam meseci 2007, saobraćajna policija sprovela je više preventivno-propagandnih akcija namenjenih raznim kategorijama učesnika u saobraćaju, poput kampanja „Ispravno vozilo - bezbedna vožnja“ i „Kaciga glavu čuva“. U Upravi saobraćajne policije najavili su da će i u narednom periodu preduzimati sve mere iz svoje nadležnosti radi poboljšanja uslova za bezbednije odvijanje saobraćaja.


Radi poboljšanja bezbednosti saobraćaja, to ministarstvo je u saradnji sa policijom izradilo novi zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, čije se usvajanje očekuje. Novom kaznenom politikom predviđaju se novčane kazne sa višim iznosima, ali i kazneni poeni, koji će privremeno ili trajno eliminisati nesavesne vozače sa puteva, sprečiti bezobzirnu vožnju, i pomoći u obučavanju i vaspitanju vozača.
Stručnjaci upozoravaju da su povrede nastale u drumskom saobraćaju, najvažniji problem javnog zdravlja i razvoja u svetu i smatraju da će novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju na godišnjem nivou smanjiti broj nesreća i poginulih za 25 odsto, te da će se svake naredne godine njihov broj smanjivati od pet do 10 odsto.
Procenjuje se da je Srbija od 1991. godine izgubila oko 13 milijardi dolara od posledica saobraćajnih nezgoda, što predstavlja procenjenu vrednost ukupne mreže magistralnih i regionalnih puteva.
Buduća zakonska regulativa, kojom su propisane veće novčane kazne za prekoračenje brzine, tehničku neispravnost vozila, vožnju neregistrovanog vozila, uvele su i države u okruženju.
Prema propisima EU, vozač tokom dana ne sme da vozi duže od deset sati, a posle pređenih 500 kilometara ili pet sati mora da napravi pauzu od dva sata i zbog toga na dugim relacijama autobusi moraju da imaju dva vozača.
U analizama UN, navodi se da su povrede nastale u drumskom saobraćaju, najvažniji problem javnog zdravlja i razvoja u svetu.

Istraživanja Svetske zdravstvene organizacije pokazuju da svake godine u saobraćajnim nezgodama na drumovima pogine skoro 1,2 miliona ljudi, a između 20 i 50 miliona bude povređeno.
Predviđanja su da će broj smrtnih slučajeva kojima su uzrok saobraćajne nesreće u sledećih 30 godina povećavati, ukoliko se ne preduzmu drastične mere da se taj trend zaustavi.