ponedeljak 3. septembar 2007.
RSS
• Beograd •
Početna > Beograd > Formula 1 u Beogradu

Formula 1 u Beogradu

Elitno takmičenje bolida održano je i u Beogradu. Doduše, samo jednom i to pre skoro 70 godina, dok je Evropom već odjekivao Drugi svetski rat. Za Beograd su godine pred rat bile vreme napretka i izgradnje. Zidalo se gotovo do samog 6. aprila 1941. godine i napada Nemačke na Kraljevinu Jugoslaviju. Iako su mnogi bili svesni da je svetski sukob na pomolu, a da će u njemu Beograd po ko zna koji put imati ulogu stradalnika, na sve strane se gradilo, održavani su značajni skupovi, manifestacije svih vrsta.
 
  Krajem 1939. godine, u Beogradu su se okupili najbrži vozači automobila na svetu. Organizovan je "Grand pri", preteča danas čuvenih trka "Formule 1". Tadašnji takmičarski automobili su bili vrh predratne industrije sportskih automobila Evrope i Sjedinjenih Američkih Država. Trećeg septembra, oko 80.000 Beograđana se okupilo na ulicama koje opasuju Kalemegdan. Očekivala se neviđena "jurnjava" gradskim ulicama. Među takmičarima nalazili su se tada najčuvenija imena auto sporta - Nuvolari, Fon Braunič, Lang.... Ove zaljubljenike u auto-spot ništa nije moglo da omete, čak ni činjenica da je dva dana ranije u Evropi počeo Drugi svetski rat. Isto je važilo i za organizatore trke, a i bezbrojnu publiku.

U TO VREME (1939)
 
  - Hitler okupirao Čehoslovačku
  - Počeo Drugi svetski rat napadom Nemačke na Poljsku 1. septembra
  - Erih Varzic prvi leteo mlaznim avionom "heinkel He 178"
  - 14. septembra 1939. prvi uspešan let helikoptera VS 300 (Sikorski), u SAD
  - Generalisimus Fransisko Franko objavio kraj građanskog rata u Španiji
  - Francuska i Engleska objavile rat Nemačkoj


  
  Turiranje tadašnjih bolida kao da je zaglušilo na trenutak topovsku tutnjavu sa udaljenih granica Nemačke, Poljske i Čehoslovačke. Uz topovsku salvu na nekom od hiljadu-dve kilometara udaljenom ratištu, u Beogradu je dat znak da trka počne. Zadivljeno građanstvo uzbuđeno je pratilo vratolomnu vožnju uz i niz kalemegdanske obronke, navijajući za ovog ili onog automobilistu. Do cilja i pobede na prvom beogradskom "Grand priju", prvi je stigao italijanski vozač Tacio Nuvolari. Dočekan je ovacijama publike, koja je, ako je verovati hroničarima tog vremena, bila prezadovoljna, ne samo spektakularnom Nuvolarijevom vožnjom, već posebno činjenicom da vedeta nove nemačke države, Fon Braunič nije poneo slavljenički venac.
 
  Sutradan su vozači bolida otputovali svaki na svoju stranu, a Beograđane prepustili svakodnevici koja nije ništa dobro obećavala. Beogradska trka Formule 1, zapisana je u analima auto sporta kao jedina koja je održana u vreme drugog po redu svetskog sukoba.
 
  Tada uočeni entuzijazam Beograđana za vrhunski auto-sport, verovatno su zatrle ratne strahote, jer proteklih pola veka u našem gradu nije održano nijedno nadmetanje tog ranga. Na to je uticao i ogroman poratni razvoj ovog sporta u bogatim zemljama, koji nisu mogle da slede države prestoničkog Beograda.
 
  Inače, najpopularniji automobil u Beogradu između dva rata, je bio američki "pakard", čiji je odnos cene i kvaliteta bio najpovoljniji. U to vreme, iz zapadnih država uvozilo se mnogo tehničke robe, a najviše radio aparata na baterije, poznatog nemačkog proizvođača "Cerdik".
 
  Po odlasku Nuvolarija i ostalih asova automobilskog sporta, život je nastavio uobičajenim tokom. Međutim, Beograđani su znali da ponovo dolaze teška vremena. Ipak, verovatno niko se nije nadao stradanjima koja će ih zateći u Drugom svetskom ratu.