nedelja 2. mart 2008.
RSS
• Kultura •
Početna > Kultura > Sudari Istoka i Zapada

Darko Bajić i Elrin Kolirin večeras zatvaraju 36. Fest

Sudari Istoka i Zapada

Novi film dobitnika venecijanskog Zlatnog lava „Senke“ Milča Mančevskog posle Festa u našim bioskopima. U prvom planu životna preispitivanja mladog skopskog lekara, a u pozadini balkanska predanja

BEOGRAD - U Velikoj dvorani Centra „Sava“ reditelj Darko Bajić i njegov izraelski kolega, mlada nada evropskog filma Elrin Kolirin zatvoriće 36. izdanje beogradskog Festa. Posle ceremonije zatvaranja biće prikazan novi film Darka Bajića - „Na lepom plavom Dunavu“, ljudska drama o sudaru i obostranom nerazumevanju Istoka i Zapada.

Novi film autora naslova „Pre kiše“ i „Prašina“ Milča Mančevskog, „Senke“, najgledaniji je film u Makedoniji, a odmah posle Festa naći će se i u beogradskim bioskopima, izjavio je u susretu sa novinarima Mančevski, koji je za film „Pre kiše“ nagrađen venecijanskim Zlatnim lavom. „Senke“ su mnogo ličniji i bitno drugačiji film od njegova prethodna dva ostvarenja. Dugu pauzu između dva filma Mančevski je objasnio profesionalnom težnjom ka perfekcionizmu.

- U svakoj fazi filma, bilo da je reč o scenariju, montaži ili radu sa glumcima, podjednako intenzivno učestvujem, dajem sve od sebe, ništa ne želim da prepustim slučaju, ne želim da išta deluje industrijski. Osim toga, prikupiti sredstva za film posao je koji traži dosta vremena.

Mančevski je izjavio da i sam voli filmove od kojih se plaši, ali ne one koji plaše gledaoce na prvu loptu jeftinim efektima, već one koji to čine mučnije i „dublje“. Balkanska predanja, makedonsku tradiciju i priču o egzodusu egejskih Makedonaca pažljivo je utkao u ovu neobičnu filmsku priču o životnim preispitivanjima mladog skopskog lekara Lazara Perkova, koja je u prvobitnim rediteljevim vizijama bila smeštena u NJujork.

GUBITAK DRAGOG BIĆA

Mladi francuski glumac Joan Libero igra glavnu ulogu u filmu klasika francuskog filma Andre Tešinea „Svedoci“, u kojem su mu partneri Emanuela Bear, Žili Delpi i Mišel Blan.

- Nemam utisak da je reditelj ovim filmom hteo da uputi gorku kritiku jednoj bezosećajnoj grupi ljudi, koja gubi svog iskrenog prijatelja, mladog čoveka, najboljeg među njima, a samim tim i kritiku okorelom francuskom društvu. Skloniji sam da verujem u jednu mekšu poruku i pouku, da je možda potrebno da izgubite nekog zaista dragog pa da tek onda razmislite o životu na sasvim drugi način i da se korigujete. A život mora da teče dalje - rekao je Joan Libero.

- Čim sam priču premestio u mediteransku klimu, u Makedoniju, na Balkan, shvatio sam da sukob glavnog junaka mora biti sa majkom, a ne sa ocem, kako je prvo bilo zamišljeno. Živimo u matrijarhatu, sviđalo se to nama ili ne. Razmišljao sam kako bi Ledi Magbet izgledala da je dočekala da joj sinovi odrastu, da li bi jedan od njih bio junak mog filma, Lazar - rekao je Mančevski i priznao da činjenica da su ljubavna priča i ceo film prelomljeni kroz prizmu smrti nije slučajna.

- Oslikavanje smrti u svemu što radimo za mene nije novo. Nisam to sada otkrio, to je nešto sa čim živim odavno, a sada sam se tom osećanju samo vratio. Svi smo mi pomalo mrtvi, zato sam se poigravao sa tim strahom, sa sobom i sa publikom - kazao je Mančevski.

Glavna glumica u filmu „Senke“ Vesna Stanojevska izazvala je nevericu, ali i aplauz među novinarima kada je otkrila da ona nije profesionalna glumica, već muzičarka - harfistkinja.

Izraelski reditelj Elrin Kolirin, prošle godine na Berlinskom festivalu proglašen evropskim otkrićem, rekao je da još uvek ne razmišlja o novom filmu, već da uživa na lovorikama uspeha koji je postigao filmom „Poseta orkestra“ (najbolji film u programu „Izvestan pogled“ u Kanu i još desetine međunarodnih priznanja).

- Film je u Izraelu videlo više od 200.000 gledalaca, a optimalna cifra bi bila negde preko 300.000. Nažalost, nema šanse da se film čija je tema egipatski vojni orkestar zatečen u nedođiji u Izrealu nađe u nekom egipatskom bioskopu. Svi misle da sam adaptirao neku priču iz savremenog života, međutim, to nije tačno. Moja ideja kao pisca scenarija bila je da konfrontiram glavnog junaka, šefa egipatskog milicijskog orkestra, jednog krutog čoveka koji ima tužnu životnu priču, sa melodramskom prirodom njegove persone i arapskim srceparajućim pesmama, koje izvodi. Nisam siguran da li će moj novi film biti ponovo kamerna priča, slediću ideju koju budem imao. Ne osećam se kao superheroj posle međunarodnih priznanja koje sam dobio - rekao je Kolirin.