petak 30. januar 2009.
RSS
• Društvo •
Početna > Društvo > Niže carine za kupce automobila

SRBIJA DANAS POČELA JEDNOSTRANO DA PRIMENJUJE PRELAZNI TRGOVINSKI SPORAZUM SA EU

Niže carine za kupce automobila

U prvoj godini primene sporazuma smanjenje carinskih stopa najviše će uticati na cene automobila iz EU, dok se na uvoznoj hrani one skoro neće ni osetiti

BEOGRAD - Srbija je danas počela sa primenom Prelaznog trgovinskog sporazuma sa Evropskom unijom pošto na snagu stupaju izmene Zakona o carinskoj tarifi. Ipak, građani u ovoj godini ne treba da očekuju mnogo jer proizvodi koje svakodnevno kupuju u skorije vreme neće pojeftiniti zbog obaranja carina na robu koji nam stižu iz Evropske unije.
Bez carine ćemo, kako je najavljeno, odmah uvoziti životinje za uzgoj i priplod, kao i neke poljoprivredne proizvode koji se ne proizvode u Srbiji. To su, recimo, tropsko voće, začini i neke vrste semenja, ali su carine na te proizvode i do sada bile simbolično male. Inače, za većinu prehrambenih proizvoda čija je dosadašnja carinska stopa bila između 20 i 30 odsto, za prvu godinu primene sporazuma predviđeno je uglavnom smanjenje za samo deset odsto pa velikih pojeftinjenja, jasno je - neće biti.
Ušteda 600 evra
Zanemarljivo će biti i smanjenje cena proizvoda poput mašina za pranje veša, usisivača, telefona, bicikala, obuće... jer je prosečna carina na ovu robu 15,72 odsto, što znači da će posle umanjenja u prvoj godini ona biti oko 13 odsto.

SAMO ROBA PROIZVEDENA U EU
U primeni snižavanja carinskih stopa za robu iz EU centralnu ulogu imaće primena pravila o poreklu robe, pošto nije dovoljno da ona bude uvezena sa teritorije EU, već i njeno poreklo mora biti iz Unije, naglasio je Tihomir Bogićević.
KONKURENCIJA ĆE BITI JAČA
Tihomir Bogićević, pomoćnik direktora sektora za tarifsko poslovanje iz Uprave carina, kaže da će primena Prelaznog trgovinskog sporazuma uzrokovati jaču konkurenciju iz EU našim proizvođačima u prodaji finalnih proizvoda. Međutim, snižavanje carina odnosi se i na repromaterijal, tako da će naši proizvođači moći da do njega dođu jeftinije.


Koristi od primene trgovinskog dela SSP-a zasada mogu imati samo oni koji nameravaju da kupe automobil proizveden u Evropskoj uniji jer će te carine biti smanjene sa 20 na 10 odsto. Oni koji bi da pazare, na primer, „fijat punto“ ili „opel korsu“ mogli bi da uštede oko 600 evra. Prodavci automobila, međutim, još uvek nemaju informaciju kada će biti formirane nove cene.
Međutim, kako navodi Tihomir Bogićević, pomoćnik direktora sektora za tarifsko poslovanje iz Uprave carina, carinske stope će biti snižene samo na automobile proizvedene u EU, bez obzira da li se radi o, na primer, japanskoj ili kompaniji iz neke druge zemlje koja ima fabriku u Uniji.
Štitimo domaće
- Uslov je, takođe, i da vrednost ukupnog iskorišćenog repromaterijala poreklom iz uvoza ne sme da pređe 40 odsto - rekao je on na godišnjoj konferenciji Uprave carina.
Prema prelaznom trgovinskom sporazumu sa EU, u zavisnosti od grupa proizvoda carine će se smanjivati u naredne tri, pet ili šest godina kada će biti uspostavljena slobodna trgovina industrijskim i poljoprivrednim proizvodima.
Domaća industrija će se, kako je ugovoreno, najduže štititi pri uvozu robe koja je na listi „najosetljivijih proizvoda“. Na ovom spisku su traktori manje snage, bicikli, električne mašine i oprema, motokultivatori, oružje, municija, nameštaj i obuća. U grupi tih proizvoda su i hartija i karton, keramički proizvodi, staklo, gvožđe, čelik, bakar, aluminijum i proizvodi od tih metala.
Direktor Uprave carina Predrag Petronijević napomenuo je da će se tek kada „zaživi“ trgovinski sporazum videti koliko će biti smanjeni carinski prihodi.