ponedeljak 23. avgust 2010.
RSS
• Društvo •
Početna > Društvo > Lakše do lekara putem Interneta

Portal elektronske uprave svojim uslugama olakšava građanima brojne administrativne poslove

Lakše do lekara putem Interneta

 BEOGRAD- Portal elektronske uprave do kraja godine obezbediće tehničke uslove za zakazivanje poseta lekaru ili podnošenje dokumenata za izradu pasoša i lične karte putem Interneta, izjavio je danas direktor Republičkog zavoda za informatiku i internet Damir Baralić.

 Do kraja 2011. godine očekuje se i da značajan broj institucija iskoristi te mogućnosti, dodao je Baralić.

''Portal e-uprave zvanično je počeo da radi pre nešto više od dva meseca, a u toku je kampanja kako bi što više ustanova i institucija, počevši od policije, preko poreske uprave i domova zdravlja, iskoristilo ovu mogućnost i postavilo svoje servise za pružanje elektronskih usluga na portal'', istakao je Baralić.

Na portalu e-uprave građani i pravna lica mogu, između ostalog, da podnesu zahtev za izdavanje uverenja o prebivalištu, izvoda iz matične knjige državljana, rođenih ili evidencije nezaposlenih lica kao i da prijave krivično delo korupcije.

 U delu portala eParticipacija građani mogu aktivno da učestvovuju u kreiranju zakona i ostalih strateških dokumenata, a mogu izneti mišljenje i stavove u javnim raspravama.

Da bi koristili usluge portala e-uprave neophodno je da imaju novu ličnu kartu sa čipom i elektronske sertifikate, naveo je Baralić i dodao da sertifikate izdaju ''Pošte Srbije'', Privredna komora Srbije i MUP.

 Prema njegovim rečima, građanima je najlakše da prilikom menjanja dokumenata uzmu ličnu kartu sa čipom, podnesu zahtev za elektronski sertifikat, a potom i za kvalifikovani, elektronski potpis i time steknu mogućnost da svoje poslove sa državom obavljaju elektronski.

Baralić je dodao da se sa sertifikatima mogu koristiti sve usluge i servisi koji se nude na portalu, ali i da višestruki nivo zaštite štiti od zloupotrebe i mogućnost krađe identiteta.

Govoreći o planovima za portal e-uprave, Baralić je naveo da je primarni cilj povećavanja broja servisa i korisnika, kao i promocija upotrebe elektronskih sertifikata.

''Pored toga, želimo da unapredimo informacioni sistem portala kako bismo građanima i pravnim licima pružili nove mogućnosti koje u prvoj fazi nisu bile ostvarljive'', ukazao je Baralić i dodao da tu, pre svega, misli na elektronsko zakazivanje posete bilo kom šalteru kako bi se završili administrativni poslovi koje nije moguće obaviti elektronski, kao što je, na primer, fotografisanje za pasoš ili ličnu kartu.

On je dodao da će elektronska isporuka dokumenata, recimo sudskih poziva, takođe biti jedna od opcija na portalu.

 "Odete na portal, vidite obaveštenje da ste primili dokument ili vam ono stigne SMS-om, potom ostavite svoj elektronski potpis, i nakon identifikacije možete da ga vidite i pročitate", objasnio je proceduru Baralić.

 ''Planiramo da uvedemo i kalendare gde će građani moći da vide kada su predali neki zahtev i kad bi trebao da bude gotov, ali koji će moći da ih upozori da im je istekla saobraćajna dozvola ili lična krata i da je vreme da je produže'', istakao je on.

Baralić je dodao da je, dva meseca od zvaničnog početka rada portala, bilo samo pozitivnih ocena i reakcija i da je u startu 30 različitih tipova organa državne uprave postavilo oko 60 različitih servisa.
Govoreći o iskustvima drugih zemalja, koje su takav portal postavile nekoliko godina ranije, Baralić je naveo da se u roku od pet godina građanima ponudi između 500 i 1.000 servisa.

''Iako je tempo kojim mi radimo dobar za početak, broj servisa mora se stalno povećavati i zato ne želimo da pratimo prosečan, evropski nivo rasta servsa, već da ih stignemo i u dve godine ostvarimo ono za šta je drugima trebalo pet godina'', naglasio je on.

Baralić je naveo primer opštine Loznica, koja je na portal postavila 23 elektronska servisa, tako da sve što se može uraditi u zgradi te opštine može se obaviti i elektronskim putem.

 ' 'Često se dešava da nailazimo na otpor, jer su te elektronske usluge relativno nove u našoj zemlji ili opštine imaju neke druge prioritete, ali gledano dugoročno, svi će na kraju imati ove elektronske servise za svoje usluge'', rekao je Baralić.