subota 30. januar 2010.
RSS
• Beograd •
Početna > Beograd > Gazela na staklenim nogama

RUŠENJE ZA DLAKU IZBEGNUTO, NIKO NE SME DA KAŽE DA JE MOST 100 ODSTO BEZBEDAN, KAŽE DR BRANISLAV UJDUR

Gazela na staklenim nogama

- Još pre 40 godina, pre puštanja u saobraćaj, došlo je do deformacije vertikalnih limova na glavnim nosačima mosta, koji su na brzinu ojačani. - Uzrok naprslina su korozija i opterećenje teškim vozilima - U izveštaju "Srbijaputeva" iz 2006. upozorava se na mogućnost rušenja Gazele, Pančevca i mosta kod Beške

BEOGRAD - Stabilnost mosta Gazela drastično je ugrožena! Katastrofa je pre dva dana za dlaku izbegnuta, opasnost i dalje vreba, a konkretnih najava o generalnoj rekonstrukciji još nema ni na vidiku...

Evropska unija je Gazelu odavno označila kao usko grlo Koridora 10. Most je težak bolesnik koji se leči "aspirinima", tvrdi za naš list dr Branimir Ujdur, bivši pomoćnik ministra za infrastrukturu, koji je još 1969. godine bio u zvaničnom nadzoru izgradnje dela autoputa s novobeogradske strane.

Pančevac (ni)je kritičan

Na dramatične scenarije u slučaju naprslina na Pančevačkom mostu upozoravali su mnogobrojni ministri, od Šumarca do Velimira Ilića. U toku građevinske sezone na Pančevcu se uveliko radila antikorozivna zaštita, menjali su se čak i neki delovi konstrukcije na donjem delu mosta. Kovačević tvrdi da Pančevac nije kritičan, ali da još dosta toga treba uraditi.
- Za Pančevački most čeka se lepše vreme. Sreća je što na ovom mostu ne funkcioniše druga pružna traka, pa je opterećenje znatno manje nego na Gazeli.
Njegov naslednik Šumarac tvrdi da je, ipak, i ovaj most u teškom stanju.
- Mostovi su izuzetno skupi objekti i ne treba da dođemo u situaciju da propadaju. Jednostavno, moraju redovno da se održavaju. Pogotovo što je manjak mostova

Popravka čeka lim

Na licu mesta naši novinari juče su pokušali da se uvere kako putari spasavaju most od rušenja. Međutim, bili smo malo zatečeni jer smo videli svega tri-četiri radnika, koji pri tom nisu visili na mostu i krpili naprslinu. Neki su se grejali u kombiju, a neki šetkali. Primetili smo da most propušta vodu na svakom ćošku. Reklo bi se da curi svuda - osim u oluke. Što, kako kažu stručnjaci, nije normalno. Da ne treba da pršti od radova, ubedio nas je stručnjak iz "Puteva Srbije" koji nije bio ovlašćen da nam da zvaničnu izjavu.
- Prvo idu pripremni radovi - obezbeđivanje skela, osvetljenje, mora da se naruči lim u fabrici, pa se tek sledećeg vikenda kreće u izvođenje radova. Zato se sada ne vidi ništa. Ali i kad to krene, radnici će ući u taj vertikalni lim i odatle postaviti novi lim i zavariti ga - pojašnjava ovaj inženjer.
Skrenuo nam je i pažnju da naprsline nisu toliko drastične i da most "ne može tako lako da se sruši".

Kamiondžije se pogubile po Beogradu

Zbog zatvaranja prilaznih puteva na Gazeli i srednje trake u smeru ka Novom Beogradu, ali i zabrane prelaska za vozila preko tri tone, juče je nastao haos u saobraćaju. Pored velike gužve na gotovo svim ulicama, neobično je bilo videti šlepere, pre svega inostrane, kako krstare gradom, preciznije Dedinjem - Bulevarom mira. Oni su verovatno skrenuli kod Bubanj potoka i krenuli ka obilaznici oko Beograda. Međutim, usput su se izgubili, pa su završili na Banjici, da bi odatle otišli ponovo na autoput, ali kod Autokomande. Zatim su išli na obilaznicu, ali preko Bulevara vojvode Mišića.
Glavni uzrok kolapsa i haosa je signalizacija. U GSP su nam rekli da se saobraćaj odvija uz velike gužve i da linije javnog prevoza koje prolaze preko mosta Gazela, Bulevara oslobođenja, Autokomande i Slavije saobraćaju bez zastoja, ali usporeno i mimo reda vožnje.

Krpljenje u brojkama

o 85 cm je dužina naprsline
o 12 dana će trajati pripremni radovi
o tri dana će trajati glavni radovi na sanaciji
o 17.000.000 dinara će koštati sanacija
o 15. februara počinje rekonstrukcija
o 60.000.000 evra vrednost rekonstrukcije
o 22 meseca će trajati rekonstrukcija
o 2.200 tona armature i čelika će biti zamenjeno

- Situacija je krajnje alarmantna. Niko ne sme da kaže da je Gazela 100 odsto sigurna. To je krajnje neodgovorno. Još pre 40 godina, kada je pre puštanja u saobraćaj proveravano opterećenje mosta, došlo je do deformacije vertikalnih limova na glavnim nosačima mosta. Projektant, profesor Miša Đurić, tada je, nažalost, doživeo infarkt. Odmah se pristupilo pojačanju limova, ali most, uprkos tome, više od 20 godina pokazuje znake iscrpljenosti - tvrdi Ujdur.
I u jednom od izveštaja "Puteva Srbije" iz 2006. upozorava se na opasnosti na Pančevačkom mostu, Gazeli i na mostu u Beškoj. Konstatuje se da su veoma ugroženi i da postoji mogućnost da se sruše!

Drama na najvažnijem srpskom mostu kulminirala je 27. januara. Rezultati uobičajenog nadzora koji se sprovodi na svakih mesec i po dana bili su - poražavajući! Obilne padavine, so i niske temperature kumovale su najavi katastrofe! Noseći stub sa desne, šumadijske strane na smeru Niš-Šid je ugrožen! Na spoju sa takozvanom čeličnom orto pločom pojavile su se tri naprsline ukupne dužine 85 centimetara, koje mogu da izazovu i rušenje mosta!

Višedecenijsko odlaganje rekonstrukcije uzelo je svoj danak i bezbednost 160.000 vozača koji dnevno prođu preko mosta bila je opasno ugrožena. Inače, preko Gazele prolazi tranzitni pravac sa Bliskog istoka, preko Turske i Bugarske ka zapadnoj Evropi, a ovaj beogradski most nezaobilazni je deo rute teških šlepera na Koridoru 10.

Dragoslav Šumarac, ministar građevine od 2000. do 2004, još pre sedam godina usudio se da glasno kaže: "Gazela i Pančevac će se srušiti ako ih ne rekonstruišemo". Usledio je žestok sukob sa tadašnjim premijerom Živkovićem... I danas Šumarac opominje da Gazela još nije bezbedna.

- Opšte je poznato da je pri niskim temperaturama čelik podložniji naprslinama. Umesto da se most rekonstruiše, godinama se pravio problem oko nadležnosti između grada i Republike. Most je projektovan za intenzitet saobraćaja od 50.000 vozila dnevno, a njime prolazi i do 160.000. Uglavnom, grad je ispunio sve uslove, a čeka se samo da se Ministarstvo za infrastrukturu i "Putevi Srbije" dogovore sa bankama da novac od kredita postane operativan za rekonstrukciju, koja je hitna i neophodna - kaže Šumarac.

Naprslinu su prvi primetili članovi komisije u kojoj je i nekadašnji ministar građevine Dejan Kovačević. Uzbuna je podignuta na Svetog Savu.
- Doneli smo hitnu odluku da most mora da se sanira, a ubrzo zatim i rekonstruiše. Uzrok naprslina su korozija i opterećenje teškim vozilima.

Neophodno je da se čelična ploča peskira, očisti, izoluje i zavari. Sama korozija nastala je od vode i soli, a naprslina je dodatno načeta zbog vibracija. Most, nažalost, nije rekonstruisan 40 godina! Čekao se završetak Akcionog plana iseljavanja Roma, a Evropska banka za rekonstrukciju i razvoj već je opredelila 60 miliona evra za rekonstrukciju. Izvođač radova biće austrijski "Štrabag", a podizvođač naša "Mostogradnja".

Direktor "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak najavio je da će 11. februara u Londonu imati sastanak s generalnim direktorom Banke za obnovu i razvoj i da je siguran da će nam biti odobren ceo kredit od 60 miliona evra.
- EBRD već je odobrila 33 miliona, a ako ne budemo dobili još 27, onda ćemo to finansirati iz naših sredstava - rekao je Drobnjak.

Beogradsko veće danas će održati specijalnu sednicu, na kojoj će se raspravljati o stanju Gazele. Gradonačelnik Đilas će se tek posle sednice obratiti javnosti.

Komentari

A sta ce nam kredit u evrima da bi smo popravili most koji smo sami gradili? pa ljudi grade, a ne novac.
Pola Srbije je i ovako nezaposleno. Ovi sto vode drzavu i ne znaju nista osim da uzimaju kredite. Sutra ce im biti postreban kredit EBRD da bi jeli, da bi disali kisonik.

pa dokle vishe krediti?pa ko ce da vrati sve te kredite koje ova vlast uze?STRASHNO!!!!!!